Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

Regioskoalle de Greidefûgel

Regioskoalle De Greidefûgel bevindt zich in het charmante dorp Baard en verwelkomt kinderen uit verschillende naburige dorpen, waaronder Baard, Jorwert, Easterlittens, Huins en Leons.

De school is nieuw, gestart vanaf schooljaar 2021-2022. De oprichting van De Greidefûgel is het resultaat van een samenwerking tussen de scholen van Baard en Jorwert. Deze samenwerking kwam voort uit een gedeelde bezorgdheid over de toekomstige sluiting van de scholen, wat zou resulteren in een verlies van waardevolle onderwijsvoorzieningen voor de dorpen en de regio als geheel. We geloven sterk in het behoud van kleinschalige dorpsscholen, die een unieke rol spelen in de lokale gemeenschap.

Het is belangrijk dat er een keus in type/soort onderwijs is en blijft voor kinderen die in deze regio wonen. Om deze reden zijn ouders, bewoners van de dorpen, directie, teams en MR-en met elkaar in gesprek gegaan.

Samen met het team en ouders is er een prachtig concept ontwikkeld dat onze school onderscheidt in de regio. De Greidefûgel biedt een omgeving die klein genoeg is om het warme gevoel van een dorpsschool te behouden, maar tegelijkertijd groot genoeg is om levensvatbaar te zijn en hoogwaardig onderwijs te bieden. Voor meer informatie over ons concept, onze visie en onze naam nodigen we u uit om onze website te verkennen.

Wil je echt een keer sfeer proeven? Kom dan vooral een keer langs!

Onze naam

Onze naam, 'De Greidefûgel', werd op 6 juli 2021 onthuld. Een speciale naamcommissie, bestaande uit dorpsbewoners van Baard, Jorwert en Easterlittens, koos deze naam zorgvuldig.

Toelichting vanuit 'de namencommissie':
De kuikens van de greidefûgels worden alleen groot en komen tot groei wanneer ze in een veilige omgeving opgroeien. Je neemt ze onder je hoede/vleugels en uiteindelijk vliegen ze net als de kinderen op school uit de wereld in. Het past bij de omgeving waarin de kinderen opgroeien en waar ze hun onderwijs gaan krijgen. Greidefûgels zijn er in allerlei soorten en maten, net zoals er heel verschillende kinderen zijn.

Visieplaat

We hebben een visieplaat met als titel 'Jouw wereld begint hier' (Samen in beweging vanuit eigen omgeving) gemaakt en een blad met informatie over waar wij voor staan als school.